Carlijnbackxoeganda.reismee.nl

Daaar zijn we dan > lees cultuurshock!

Dag 1 en 2: Aankomst en rustdag

Zooo daar gaan we dan, naar een hoop aantal drukke weken met voorbereidingen voor Afrika en het huis EINDELIJK off to Uganda.
De vlucht verliep beter dan ik had verwacht, we waren helemaal happy met onze prive tv's met 100de mooi films. Toen we bij de gate aankwamen zagen we dat we met alleen maar Turkse mensen in het vliegtuig gingen, nou bleek het dat ze op bedevaart gingen achja, iedereen gehuld in witte lakens achja.

Toen we uit het vliegtuig stapte roken we de tropische vochtige lucht. Bij binnenkomst stond de desinfect handgel en de vrouwtjes met mondkapjes, een schort en een hoofdnetje al klaar. We moesten onze handen desinfecteren en een gezondheisverklaring invullen, daarnaast werd er gementen of je koorts had. WAAAAT, daar zat ik echt niet op te wachen, ik kreeg gelijk een knoop in mijn maag, maar ach ja en door. Dat was even schrikken maar ook goed dat ze voorzorgsmaatregelen nemen. Enfin, we hebben onze koffers opgehaald en zijn naar buiten gelopen op zoek naar onze chauffeur > die was er dus niet! Stonden we daar alleen maar tussen de Ugandese mensen en dat is toch een apart gevoel omdat je als enige blank bent. De chauffeurs komen ook allemaal naar je toe: do you need a taxi? NO NO NO. We besloten om de organsatie te bellen, Henk regelde gelijk een andere taxi en om 6.00 lagen we in een andere guesthouse dan we eigenlijk naar toe moesten. Ach maakt niet uit.

Na 3 uur geslapen te hebben, een koude douche en een lekker ontbijtje gingen we naar Kampala. OMG zoiets had ik echt niet verwacht! Wat we onderweg zagen is niet over te brengen op jullie maar zeer indrukwekkend: Kindjes met blote voeten spelend op een vuilnisbelt, het verkeer dat echt kris kras door elkaar gaat (ze rijden hier links alles door elkaar), de sloppenwijhken, de mooie huizen op de heuvels (voor rijke mensen), vrouwen die hun was doen in het victoria meer, kindjes met babytjes op hun rug, de geur van rook en stof en vooraal dat iedereen donker gekleurd is maakt het ook indrukwekkend. Maar ik dacht wel YES DIT IS HET, dit is wat ik altijd met eigen ogen heb willen zien.

In de middag komen we tot rust komen in het guesthouse van kampala. Lekker relaxen en Michael (ook iemand van de organisatie) heeft ons met alles geholpen. We hebben met hem gekletst over de cultuur en hij zei ook telkens: Everything is soooo different. De bedoeling was om lekker te bakken in de zon maar een stortbui volgde (regenseizoen weeh). Smiddags kregen we een Ugandese lunch: Chipati met daarin een ei en advocado. De bedoeling was om gewoon deze dag niets te doen en bij te komen van de reis, tot dat Michael vroeg of we mee gingen naar een markt wij dachten tja waarom niet. MAAR WOW daar kwam het hoor de cultuurshock (zei de boerentrien > lees wij zijn niks gewend haha).

We wisten niet wat we zagen en ik kan het ook helemaal niet overbrengen: Op nog geen 100 meter van het guesthouse liepen we door kleine straatjes met krotjes gemaakt van golfplaten en een vreemde lucht van verbrand afval. Het was er erg arm, we liepen door een rode hobbelige moddeweg met krotjes, graatmagere koeien in de tuin, kindjes met afgedankte kleding op blote voeten, rond hangend op straat, bedelend. Sommige kindjes liepen ons achterna en wilde dat we een foto maken. Dat hebben we dus ook gedaan > zie de foto's. Na een stukje lopen, stopte er een taxibusje voor ons, iedereen werd erin gepropt ze blijven proppen totdat de mensen eruit puilen haha.

We kwamen op de markt aan maar we mochten helaas geen foto's maken, mensen willen dat niet. Nou wat we daar zagen: kippen die geslacht werden voor onze neus, vissen die ontleed worden, iedereen probeerd met zijn eigen creativiteit iets te verkopen dat kan uitlopen van kettingen maken tot iets van afval om toveren, geiten die los lopen, een grote vuilnisbelt waar kinderen opspelen, rookhuisjes waar de Afrikaanse vrouwen de vis op roken, hele grote vogels die bijna op Vivian haar hoofd belande en ondertussen hoor je: mzungu mzungu (witte/blanke). Ook werden we meegenomen op een vissersbootje om een tochtje te maken over het Victoria Meer. Helaas was het een beetje mistig omdat het geregend had maar wat was het mooi. Ook heel speciaal om te zien hoe de mensen in kleine bootjes aan het vissen zijn. Heel primitief maar zo apart om te zien hoe iedereen probeerd om aan geld te komen. Michael kocht 5 levende spartelende vissen aan een haak (Vivian en ik vonden dat natuurlijk zielig (nu niet meer hoor je weet gewoon dat ze aan hun eten moeten komen). S' avonds lagen Vivian en ik lachend in bed van de zenuwen. Zo ontzettend veel indrukken, je wordt er ook echt moe en melig van. We waren best wel bang geweest. Snachts ben ik ook nog bang geweest, we slapen in een compound (groot hek met prikkeldraad), dus het schrikt eigenlijk al af. Rond 1.00 begonnen alle honden in de wijk heeeel hard te janken, ik dacht wat is dit er wordt ingebroken, alle geluiden vond ik eng. Ach we hebben het overleefd en achteraf denk ik, waarom heb ik me zo druk gemaakt. Gelukkig bieden de oordoppen van Vivian een uitkomst :)

Dag 3: Citytour Kampala

Vandaag kregen we de citytour van Michael door Kampala. Wederom SHOCKING.
Achteraf hebben we het nog in eens goed meegekregen, je loopt echt met verstand op 0 door kampala heen. Ook daar mocht ik geen foto's maken, helaas. We kwamen op een hele grote taxiplaats aan waar echt de (200) taxi's van nog geen 5 cm van elkaar afstaan en wij moesten daar doorheen. De mensen kijken je aan, ze pakken je vast en roepen mzungu. De 100den mensen die door elkaar heen lopen, de lucht van verbrand plastic, varkens, rotte vis. De straatkinderen die tegen een boom aan liggen met flesjes gevuld met kerosine in hun mond, de kleine dunne kindjes die aan het bedelen zijn op de weg, de drukte, de chaos de GRRRRR de alles. Maar het was ook leuk hoor, we zijn naar een Moskee geweest, erg leuk om te zien, wat waren we toch mooi he VIV met onze hoofdoekskes. Haha.
De kinderen mogen trouwens niet bedelen, als de politie het ziet worden ze opgepakt en gaan de gevangenis in. Ook zijn we over een echte groentenmarkt gegaan, waar de Afrikaanse vrouwen in mooie kleurrijke kleding de bonen aan het pellen zijn, de rijst aan het zeven zijn en van alles aan ons (mzungu's lees rijke witte) proberen te verkopen. Wij zouden het andersom in Nederland is moeten roepen daar zijn ze bij ons minder blij mee. Smiddags zijn weergens gaan lunchen waar we typisch afrikaans eten kregen.

Nog een paar losse weetjes: In iedere supermarkt staat een bewaker met een pistool, ze bewaken hier de boel na aanleiding van het incident in Nairobi. Dus dat was in het begin erg beangstigend. Op de straten is ook veel politie te bekennen, ze hoeven er trouwens geen opleiding voor tevolgen. OH JA en wat ook typisch is dat het werk tempo hier eeerg laag ligt, de mensen liggen echt op de gekste plekken te slapen.
Savonds hebben we weer afrikaans gegeten: matoke met warme pindakaas, ik kon niet echt zeggen dat ik het lekker vindt maar ach ja je moet wat en ik vind het erg interessant om gewoon met hun gewoontes mee te doen. Savonds waren Vivivan en ik weer helemaal onder de indruk en ik heb wel eens gedacht: Wat doe ik hier???

Dag 3: Op weg naar Jinja en Babieshome

Vivian en ik stonden vanochtend op met de vraag: Ooke wat gaat de dag ons vandaag brengen en hoe liggen we vanavond in onze bedden: Gestressed of opgelucht haha.
Nou het is een combinatie van beide geworden. Vanochtend om souer time (11.00) werden we opgehaald door een chauffeur van Travel4change en we hebben onderweg weer erg veel gezien. De sloppenwijken op een grote heuvel (daar wonen mensen uit Sudan ze zijn gevlucht voor de oorlog), de mensen in blauwe gewaden die langs de weg eten willen verkopen, de kindjes enz enz. We hebben ook mooie theeplantages, bananenbomen, en een stukje regenwoud gezien. Na 2,5 uur rijden kwamen we aan bij ons huis in Jinja waar we de komende 4 weken verblijven (groot huis, met een hek, prive bewaker, een straaltje koud water en de salamanders die gezellig een kijkje komen nemen.

We werden gelijk meegenomen door Joan naar de mainstreet. We zijn naar een supermarkt geweest en hebben gelunched. Daar zaten de andere vrijwilligers. Oke het moest er toch van komen > met de BODA BODA naar Babieshome, dat zijn soort puchjes wat ze hier gebruiken als vervoermiddel. Vivian en ik gingen met zijn 2tjes op de boda boda en het viel ons reuze mee maar ik ga proberen dit zoveel mogelijk te vermijden.

Eindelijk bij BABIES HOME: eerste indrukken: de aunties (verzorgers) liggen op de grond, de babies lopen in het rond zonder een luier met vieze kleding, ze plassen en poepen waar ze maar willen, 1 kindje had wel 10 vliegen op haar gezich en het huis stonk heel erg naar urine. Ik had dit wel een beetje verwacht, smiddags hebben we met de babies en kindjes gespeeld en geknuffeld. Het zijn echt schatjes maar ik moet nog even kijken hoe ik hier mezelf kan blijven vermaken, ik kan niet op een kleedje blijven zitten. Dus misschien wat activiteiten uitvoeren of met een plan komen. Ook al heeft dat hier schijnbaar weinig zin om dat de Afrikaanse mentaliteit gewoon anders is, je moet je aanpassen.
Het zijn wel schrijnende verhalen van de kindjes maar dat komt nog wel een keer. Ze krijgen trouwens elke dag bijna hetzelfde te eten: fijn gemalen rijst met bonen of een soort van aardappel met bonen, dat prakken ze allemaal met hun handen tot een prutje en dat krijgen ze dan.

Savonds zijn we met een boda boda terug gegaan maar Vivian en ik willen niet meer in het donker over straat gaan dat raden ze ons ook af. Daarom hebben we onze werktijden verzet naar 9.00 tot 16.00. Eenmaal aangekomen waren er 2 andere Nederlandse vrijwilligers, en ook zei vinden het allemaal nog spannend.

Nouuuu, dit was mijn eerste verhaal! Wel erg lang maar deze dagen waren ook wel erg indrukwekkend. Ik liep net over straat en voel me steeds meer op mijn gemak maar het blijft echt een heleeee andere wereld!!

Wat moeten we toch ontzettend blij zijn in Nederland! Maar ook veel mensen hebben het op hun manier het hier goed! Ze zijn blijer met kleine dingen.

Xxxxxxx Carlijn

Reacties

Reacties

Peter

Wat een indrukken van deze zo andere wereld

Harrie

Jorine

Heey carlijn,

Al heel veel indrukken op gedaan. Vind je verhaal erg mooi en leuk dat we je zo kunnen volgen. Veel plezier. En we zien jou spannende verhalen verder wel tegemoet.

annie

Wow carlijn, wat een verhaal, dat moet zeker een impact op je hebben. hopelijk kun je snel jou kwaliteiten inzetten en fijn met de kindjes bezig zijn. Ik ben nu al benieuwd naar je vervolg. groetjes en succes/plezier daar. Annie

Judith

Hee Carli mzungu!
Fijn wat uitgebreidere verhalen van je te lezen, ik hoor het je allemaal vertellen! Indrukwekkend zal het zeker zijn en zul je waarschijnlijk heel deze reis wel blijven houden? Misschien wel in wat mindere maten. Heel veel succes bij de babies home, komt vast goed!
Dikke kus juud, ook aan Vivian!

Ellen

Super om te lezen, zorg dat je geniet!

Vivian

Mzungu, Mzungu!
Leuk om dit met jou te beleven!
1 groot avontuur!
xxx

Loes

Hoi Carlijn,
Wat een indrukwekkend verhaal zeg. En fijn dat we je op deze manier kunnen volgen. Ik kijk al uit naar het volgende verslag, ben echt benieuwd hoe het verder gaat. Succes met alles en hopelijk geniet je er ook van. Groetjes, Loes

Danique

Hey Carli!

Poeh, best wel een indrukwekkend stukje. Ik had al wel begrepen uit je berichtjes, dat het soms best wel spannend is en dat het allemaal een beetje onzeker is. Het zal een ervaring worden, die je nooit zult vergeten. En dat jij met je vele energie en positiviteit en nuchterheid dit vast aankan! Ook als het even spannend is, moet je op jezelf blijven vertrouwen! Dat doe ik ook :)! En nee, stilzitten op een kleedje is inderdaad niks voor jou, haha. Maar je bedenkt vast wel iets om je te vermaken. Ik denk dat het iedere dag een beetje makkelijker wordt daar. Je went aan de cultuur en aan de omgeving. Maar het is goed om op je hoede te blijven ;). Doe Vivian de groetjes, en heel veel succes daar. En vergeet vooral niet genieten.

xxx Danique

Elmy Adriaansen

Wat een avontuur! Succes!

tante Marianne

Zo inderdaad al een heel verhaald voor die paar dagen dat je nog maar weg bent. Ik geloof inderdaad dat we ons niet voor kunnen stellen hoe het er daar aan toe gaat. Ik hoop wel dat jij er je draai kunt vinden de komende weken. Je doet er wel heel mooi werk mee. Succes Carlijn. Trouwens ook mooie foto's. Krijg ik toch beetje een indruk.

Wilma

Lieve Carlijn, Ik ben onder de indruk van je verhaal en foto's! Het is en wordt een hele ervaring welke je je levenslang zal bijblijven! Alle kinderen daar zullen genieten van jouw aandacht en liefde! Geniet er maar van! xxx

Danica

Jo aapje!! Super leuk hihi have fun xxxxxx

Manou

Wauw he Carlijn! Wat een verhaal! Nog maar net weg en zoveel meegemaakt! Wat een ervaring! Er zullen nog wel veel indrukken volgen!!
Haha ondernemer! Ik weet zeker dat die kindjes er veel aan gaan hebben, dat jij daar bent! Je vindt wel een goed project! Carlijn geniet ervan! Veel plezier en ook voorzichtig doen haha! Maar vooral genieten! Alles goed in je opnemen:)
Ik wacht nieuwschieirig af naar je volgende verhaal!
Ik ga nu snel naar je foto's kijken:D
Liefs Manou

Jan en Marianne

Wat n verhaal zeg t is toch nog erger dan ik verwacht had xxx van Jan Marianne

JOZIEN

Carlijn, wat een verhaal, hoeveel indrukken kan een mens op zo'n korte tijd opnemen en verwerken. Heel veel succes met alles gr Jozien

John

Hoi Carlijn, leuk en interessant om je zo te kunnen volgen. Er is een hoop ellende in de wereld zie je wel en weinig tot geen hoop op verbetering voor deze mensen. De mensen die de macht hebben er iets aan te doen, zijn ook diegene die er baat bij hebben alles te houden zoals het is. Hopelijk kun jij er voor jouw gevoel dat kleine beetje verschil maken.... Veel succes en plezier.

Meike

He Car!
Leuk verhaal, klinkt compleet anders als NL idd, maar wel super vet dat je er eindelijk bent!
Even wennen en daarna alleen maar genieten van alle mooie en vreemde dingen:)
Heel veel plezier:)

Anneke

Wat mooi van jou Carlijn. Die kindertjes boffen wel met jou. Ze kunnen zich geen betere hulp wensen dan jouw aandacht en liefde. Geniet van je tijd daar.

tante wil

Hallo Carlijn, heell bijzonder en dapper van jou. Ik heb nu al de indruk dat het helemaal jouw ding is. Nog heel veel succes!

Sabine

Wow Carlijn, wat een indrukken, wat een verhaal.
je zult vast snel je draai gevonden hebben.
Pas goed op jezelf en geniet!! X

Lucie Jansen

Je bent nog maar een paar dagen weg en je loopt al zowat over van de indrukken. Het is voor ons ook niet voor te stellen wat jullie daar allemaal zien en meemaken. Erg indrukwekkend allemaal en dit is nog maar het begin, er gaat nog veel komen. Leuk dat we het allemaal kunnen volgen.

Linda

Waaaaaahhhhh Carlijn!!!! VET VET VET!! Heel herkenbaar, al die indrukken die dan op je af komen. Heerlijk gevoel! Voordat je het weet loop je zelfverzekerd rond als enige mzungu en weet je precies hoe je met ze moet onderhandelen ;)
Geniet geniet geniet!!!!!!!! Je hebt er zolang op gewacht!

Xxxxx Frank, Linda & de kleine ;)

margit

Hey Carlijn, wat leuk om jou te volgen! Hier heb je zo lang op gewacht... superleuk voor jou. Heeel veeel plezier en vooral: geniet ervan !! Groetjesss Margit

Janske

He carlijn, bijzonder om mee te maken. Leuk om je verhalen te volgen! Heel veel succes en plezier! X Janske

Christian

Jeetje Carlijn, wat maak je toch mee, een verhaal met vele gevoelens en avontuur! Wel geweldig dat je dit mee mag maken en beleven. Jouw kijk op de wereld zal wel veranderen na deze reis en belevenis, maar voor nu hebben de kindjes daar wel heel veel geluk dat jij op hun pad bent! Geniet!! Naar het volgende verhaal zijn we benieuwd, groetjes xxx

Franka

Lieve Carlijn en Vivian,

Wat een prachtig mooi geschreven verhaal. Ik krijg kippenvel als ik jou ervaringen lees, laat staan hoe het voor jullie moet zijn om het in het echt mee te maken. Ik heb enorm veel respect voor jullie dat jullie deze stap hebben gezet.
Pas goed op elkaar!!

Xx Franka

Hélène vd Velden

Hoi Carlijn,

Heb vandaag je adres gekregen van Sander en heb meteen je verhalen gelezen. Ben dol op reisverhalen en zeker op verhalen over landen/culturen die ik niet ken. Ik wens jou een hele fijne tijd in Oeganda en geniet!! Ik blijf je volgen.

xHélène

Anouk

Hé Carlijn & Vivian.

Wat een goed initiatief wat jullie doen!
Ik kom zelf net terug na 3 weken Zuid-Afrika, voornamelijk knysna, plettenbergbay etc etc. En ik kan jullie verhalen dan ook 100% beamen! Als wij in de krottenwijken op onze blotenvoeten zouden lopen liggen we zo open! Maar die kleintjes hebben bergen met eelt, daar komt geen glasscherf tussen! Geniet van jullie tijd daar, echt super goed!!

Groetjes!

frouwkje

Wauw Carlijn, wat n mooi en indrukwekkend verhaal. Je ziet alles wat je beschrijft wel eens op n foto of in n filmpje. Het lijkt me erg indrukwekkend als je dan ziet dat het ECHT zo is. Wat hebben we in Nederland dan toch n luxe!
Geniet er in ieder geval van!
Xxxx

Anja

Hoi Carlijn,

Wat een verhaal zeg. Fijn dat jullie samen jullie indrukken kunnen delen, het is niet niks om van de een op de andere dag in een andere cultuur te komen.
Geniet van de mooie tijd daar! En veel succes met alles wat nog komen gaat. Leuke foto's ook.
Groetjes

rian

He Carlijn,wat een mooi verhaal, met al die indrukkwekkende belevenissen, geniet van t mooie werk daar, pas goed op jezelf. groetjes

Maud

Wat beschrijf je het goed Carlijn! En wat fijn om te lezen dat je meteen je indrukken kunt delen met iemand en natuurlijk met ons op deze manier. Ook al kun je het inderdaad niet helemaal overbrengen zoals je zelf al schrijft! Jou verhaal laat mij helemaal terug gaan naar Afrika en wat zijn er veel overeenkomsten!! Vooral de zin; "Ik liep net over straat en voel me steeds meer op mijn gemak"! Dit wordt alleen maar meeer dus geniet ervan!!

Tillij Wil Doorakkers

Wat spannend allemaal Geniet zo veel je kunt
En we blijven je volgen

Josee en Wendy Geerts

Hey Carlijn,
Wat een mooi verhaal, bij het lezen en het bekijken van de foto s komen alle herinneringen weer goed naar boven.
Lekker genieten en nog een mooie tijd.

Gr. Josee en Wendy

Joyce

Wow wat een beleving, maak er een mooie tijd van en lekker genieten!! Xx junior en Joyce

Gijs

Ha Carlijn,
mooi verhaal, goed te zien dat je je zo snel aan lijkt te passen. Het is nou eenmaal zo anders daar en je kunt er verder ook niks aan veranderen, als je dat los laat heb je heel veel tijd om te genieten van alle nieuwe en mooie indrukken die je waarschijnlijk elke minuut weer op doet. Geniet er van!
Gijs

Paul en Anita de kort

Hoi Carlijn, leuk joh al die ervaringen die je daar al op hebt gedaan! Je vadertje zit hier nu op de koffie, je hebt de groeten van hem hi hi. Geniet nog optimaal daar, we lezen met plezier je reisverslagen.

Anija

Hoi Carlijn, heerlijk die verhalen. Wat mij betreft mag je blijven uitweiden, krijg er volgens mij nooit genoeg van.
Mooi als je concreet kunt helpen zoals bij Doreen.

Veel plezier de komende weken. Anija

Loes

Hoi Carlijn,
Alweer zo'n mooi verhaal, daar krijgen we echt niet genoeg van, doe zo verder. Geniet er maar van, groetjes Loes

Marleen

hoi Carlijn,
wat een verhalen, ik vind het knap je.
Geniet ervan. Trouwens ons appartement is verkocht. xxx

Christian

Jij maakt het verschil

Al ben je de kleinste druppel
in een zee van water
of het kleinste korreltje zand
in een verstrekkende woestijn
Ook jij kan voor verandering zorgen
want zonder die ene druppel
of dat ene korreltje klein,
de zee of woestijn
zal vanaf dat moment
nooit meer hetzelfde zijn...

Een gedichtje voor jou en jouw inzet!
Geniet van dit avontuur,

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change